Kategoriarkiv: Fisk

SurdegsPizzaBotten

Hemmagjord pizza uppskattas ofta av de flesta och en som är gjord på surdeg, så höjer vi ribban för mumsigheten lite till.

Vad har man på en pizza? Det man tycker är gott så klart! :)))

Lite tomatsås i botten eller något annat mumsigt. Ibland har jag färskost på botten istället för tomatsås och det kan variera ganska mycket med vilken smak, beror lite på vad resterande topping består av. Som ex kantarellfärskost-västerbottenost-parmaskinka-ugnsrostade tomater eller tacofärskost-cheddarost-kyckling-gullök-vitlök eller gräslök/dillfärskost-buffelmozzarella-rökt lax-rödlök, ja det finns så många goda kombinationer. Dock till den här pizzan så blev det en snabb tomatsås med tomatpuré, ketchup och lite sirap, då det var lite bråttom att få till maten i slutändan. Men degen den fick kalljäsa några timmar ivarjefall.:)))) Toppingen blev, tonfisk från burk, frysta räkor, cheddarost, rödlök, vitlök och sivripeppers.:)

Ingredienser pizzabotten till 1 plåt

1 deciliter surdegsgrund

1 1/2 deciliter vatten

1 tesked salt

1/8 dels paket färsk jäst (drygt 6 gram)

5-6 deciliter + lite till utbakning vetemjöl

1/4 deciliter kallpressad rapsolja

Gör så här

En surdegsgrund behövs för detta recept. Antingen har du en redan eller så får du backa 5 dagar och göra en eller så går du till din lokala bagare och frågar om du får köpa lite, det brukar gå fint.:))

Så nu när surdegsgrunden är på plats så kan vi börja.:))

Häll 1 deciliter surdegsgrund i en bunke eller i matberedaren med degkrok

Smula ner jästen och kör eller vispa så den löser sig

Tillsätt 1 1/2 deciliter vatten och fortsätt att vispa  eller köra med matberedaren:))

I med oljan och saltet och fortsätt som ovan

Nu är det dags för 4 1/2 deciliter av mjölet, häll i lite i taget och fortsätt som ovan, men om du gör det manuellt, så blanda med en slev när det börjar bli för tjockt för vispen och sista stunden så knådar du degen så den blir slät och formbar. (degen här ska vara mer mjölrik än den som man bakar surdegsbröd och surdegsbullar med)

Mjöla bunken igen och lägg ner degen och plasta bunken och låt degen jäsa i kylskåp i cirka 2-3 timmar om du har lite bråttom och ska äta pizza idag, annars kan du låta den jästa i kylskåpet 1-2 dygn

Kavla nu ut degen till önskad storlek och form på mjölat bord

Lägg på det du tycker är gott och grädda på cirka 225 grader i 12-14 minuter.

Smaklig Spis!:)

 

 

 

 

 

Spansk Tortilla på Svenska

Åt en riktigt god spansk omelett på restaurang härom veckan och har gått och varit sugen på lite till sedan dess och tänkte mig förstås göra en egen men dragit en smula på det……och idag vet jag varför, ja jag skulle förstås inte göra en likadan……….:)))

Det blev en med smaker av svensk sommar med inslag av spansk hetta och jag tyckte att den blev riktigt god faktiskt.:)

Kanske en ny midsommar klassiker?:)

Den blir snyggast om man gör den i ugnen för då slipper man momentet tallrik/vändning, vilket kan vara en smula vanskligt för utseendet.:)

Ingredienser 4 portioner om det är som enda rätt, är det buffè så 8-10 portioner

8 ägg

300 gram rå potatis

1 burk ansjovis+ spad (125gr)

8 ägg

8 matskedar vispgrädde (fungerar med magrare, men inte lika gott förstås)

2 teskedar råsocker

1 stor gul finhackad lök

1-2 teskedar grovmalen vitpeppar

1 tesked salt

2 -3 teskedar hackad röd chili

1 deciliter finhackad dill

100 gram riven västerbottenost

Hackad gräslök eller charlottenlökstjälkar

Smör till stekning

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader

Skala och hacka potatisen och lägg i stekpannan med puttrande smör tillsammans med den hackade löken, saltet, peppar, chili, dill och sockret och låt steka på svag värme i cirka 15 minuter

Öppna ansjovisburken och häll i spadet + 4 hackade fileér i potatispytten och stek på lite till

Vispa äggen med vispgrädden eller vad nu har valt…..

Riv västerbottenosten och tillsätt den i vispet och rör om

Lägg ner pytten i en ugnsform med höga kanter och häll på äggvispet

Rör runt det hela så pytten blandar sig väl med äggvispet

Rör runt försiktigt efter cirka 10 minuter igen, så att inte all pytt lägger sig i botten, men försök att inte stöka till i kanterna på omeletten

Låt den ugnsbakas totalt i cirka 30 minuter, den ska vara stabil när den är färdig

Garnera med de resterande ansjovisfiléerna och gräslök eller om du har tur som jag hade med charlottenlökstjälkar.:)

Servera med gräddfil och kanske ett gott knäckebröd

Smaklig Spis!

 

 

Smörgåstårta Fishy Business

Nu nalkas den sommartid med studenter, bröllop, helgdagar och semester, en tid då man kanske har lite mer tid att pyssla, kocka, fixa och trixa i köket, bjuda hem vänner och då ha förberett en smörgåstårta att bjuda på går inte av för hackor och du för massor av tid att kunna umgås med vännerna, perfekt, tycker jag.:)

Smörgåstårtor är en av mina specialitèer om man nu får säga det själv, så jag hoppas kunna lyckas förmedla smakerna och knepen och konsistensenserna så resultatet blir önskvärt

Smakerna i en smörgåstårta bör vara av karaktären att de ”gifter” sig, att de kompletterar varandra i smaken är oerhört viktigt, för mig ivarjefall

Förespråkar egenslungad eller en färdig majonäs av god kvalitet. Cremè fraichen,  får inte vara av den rinniga sorten och helst ska den vara de där 34% i fetthalt.

Jag väljer smörgåstårtebrödet med omsorg och för mig är ett bröd med ordentliga fasta skivor för den ljusa smörgåstårtan att föredra och om det är en mörkare smörgåstårta så ska det vara ett bröd men god smak och givetvis kan man använda andra typer av bröd till tårtorna, det är ju bara att låta fantasin flöda.:))) Men där det är kanter på brödet skär jag  Alltid bort dem, då jag upplever att tårtan blir bättre utan dem.:)

Jag har alltid också tunt tunt med smör ”Bregott” på varje brödskiva. Vet att vissa säger att det hindrar rörpåläggen att tränga in, nop så är det inte, tycker jag, utan det blir bara godare så.:))))

Och tänk på att en smörgåstårta måste få stå till sig i minst 10 timmar innan den dekoreras och är riktigt god för att ätas

Den här smörgåstårtan är en med 3 varianter av lax och tonfisk, där av namnet, inte för att det är något konstigt med den!:)))

Ingredienser 4 -6 portioner

12 stora skivor färdigskivad formfranska

150 gram färsk lax

150 gram varmrökt lax

200 gram kallrökt lax till garnering

50 gram fänkål

50 gram purjolök

1 burk vanlig tonfisk i vatten

1 deciliter bostongurka

1 liten burk med ärtor

2 deciliter majonäs

3 deciliter cremé frachie

200 gram färskost av Philadelphia typ med gräslök

2 kryddmått finmalen vitpeppar

Gurka till garnering

Picklade rädisor till garnering (den här finns som recept här på bloggen)

Grön sparris till garnering

Dillkvistar till garnering

Gör så här

Koka den färska laxen i vatten utan salt i 3 minuter och den bli helt kall

Skölj och dela en bit fänkål i mindre bitar

Skölj en bit purjolök i skivor och koka med fänkålen i vatten i cirka 10 minuter och sila sedan av vattnet och låt det hela bli kallt

Blanda majonäs, cremé fraiche och vitpeppar

När du sedan blandar i majonäsblandningen i de olika rörorna, så börja med hälften och ta i lite i taget, så det inte blir för löst och skulle du tycka att det blir för torr röra, då har du i lite till och kanske få göra lite mer blandning till när du ska klä tårtan

Mixa ihop den kokta kalla laxen och den varmrökta laxen tillsammans med fänkålen och purjolöken med 2 deciliter av majonäsblandningen med stavmixer och ställ kallt

Häll av vattnet ordentligt från tonfisken, det går bra att krama ur vattnet

Häll av vattnet från ärtorna

Blanda tonfisken, bostongurkan, ärtorna och 1 1/2 deciliter av majonäsblandningen

Bre smör på brödskivorna och skär av kanterna

Placera första lagret av brödskivor på det underlag som du tänker servera smörgåstårtan på och bred på ett cirka 1 centimeters lager av laxröran

Fortsätt nu med brödlager 2……..och bred på tonfiskröran

Brödlager 3 och nu brer du på ett lager till av laxröran

Sista brödlagret och sedan plastar du in den blivande tårtan och ställer kylskåpskallt i minst 10 timmar

Koka sparrisen i lättsaltat vatten i 2-3 minuter och låt svalna på hushållspapper

Hyvla gurkan och forma till rullar

Lägg rädisskivorna på hushållspapper före garnering

När det är dags att garnera tårtan så vispa den kvarvarade majonäsblandningen med färskosten och bre på tårtan både på locket och sidorna

Klä tårtlocket med den rökta laxen

Sedan tror jag att du ser på bilden hur jag har garnerat min tårta, men du kan ju givetvis lägga garneringstillbehören som du vill eller så väljer du att garnera med något annat passande.:)))

Smaklig Spis!:)

NyponTe marinerad Lax

Härlig sommarmat är lax i alla dess former tycker jag och speciellt rå lax är en av mina favoriter, så här kommer ett recept på Sashimi de elisa:)))

Detta är en rätt som behöver lite förberedelse i form av tid, så kanske perfekt att tillaga på en ledig dag.:)

Ingredienser 4 portioner

500 gram laxfilé som du har tagit bort skinnet ifrån och var noga med ta bort det mörka, då det kan smaka lite ”fiskigt”

4 deciliter vatten

8 påsar nyponte

Saften av en halv citron

Gör så här

Koka vattnet och låt nyponteet dra i cirka 1 timme

Häll ner citronsaften efter att du tagit upp nyponpåsarna

Lägg laxen i en form eller stor plastpåse och häll i eller på det nu kalla nyponteet

Låt marineras i cirka 3-4 timmar

Där efter skär du upp laxen som du vill ha den

Tillbehör som jag hade till denna måltiden är

Bönnudlar som kokats i miso soppa med sjögräs

Picklad ingefära och saften från 1/2 lime som jag mixade med stavmixer, som du sedan strör över laxen och nudelsalladen (recept på picklad ingefära hittar du här på bloggen)

Skivad avokado

Crispsallad

Citronsaft från en 1/2 citron som du ringlar över avokadon

Svart sesamfrö att strö över det hela.

Smaklig spis!:)

 

 

Hasselnötsspätta med Hollandaise a la elisa

Att panera fisk i hasselnötter är enkelt och supergott! Passar oerhört bra till lite nötiga fiskar som rödspätta och gös.

Hollandaise tycker vissa att den ska göra på en precis visst vis, men eftersom jag som gillar att göra saker på mitt vis, så blir den inte på deras vis.:))

Den här såsen är mild och superkrämig och passar mycket bra till fisk, skaldjur, ägg, sparris förstås och andra grönsaker, eller vad man nu tycker själv, då det alltid är du som har sista smakordet.:)

Ingredienser 4 portioner

Hasselnötsfisken

Rostade hasselnötter

600 gram Rödspätta filé eller gösfilé

Saften från en halv citron

Äggvita från 2 ägg

1 liten tesked salt

Smör till stekning

Gör så här

Rosta hasselnötterna i ugnen tills de fått fin färg och blivit lite extra nötiga. 150 grader i cirka 20-25 minuter, låt svalna och mixa dem sedan till kross

Lägg fiskfileérna i citronsaften och saltet och blanda runt och låt ligga så i 10 minuter

Vispa upp äggvitorna

Doppa nu fisken i äggvitorna och sedan i nöttkrosset

Stek fisken på medelvärme i smöret cirka 1 1/2 minut per sida.

Såsen

4 äggulor

200 gram smält smör

1/2 deciliter vitt torrt vin

Saften från en halv citron

1 kryddmått finmald vitpeppar

6 droppar tryffelolja

1 kryddmått salt

Gör så här

Jag börjar med att säga, sluta inte att vispa förrän såsen är färdig!

Och förbered allt innan du börjar, smält smör, pressa citronen……

Häll ner äggulorna i en kastrull som är på medelvärme på spisen och börja vispa med en vanlig visp i 30 sekunder

Smält smöret för sig

Häll långsamt och försiktigt ner hälften av smöret under kraftig vispning

När det har tjocknat så häller du i vinet och vispar fortsatt kraftigt

Försiktigt  och långsamt i med resterande smör under fortsatt vispning

I med citronsaften lite i taget och vispa

Droppa i tryffeloljan

Salta och peppra

Om den mot all förmodan skulle skära sig, kan det bero på att den blivit för varm eller att du har hällt i smöret för fort. Börja med att vispa mycket mer och fungerar inte det så kyl ner den med en isbit under tiden som du förstås fortsätter att vispa. Eller så häller du ner lite rapsolja under uppvispning.

Om du väljer att äta sparris till och speciellt om du väljer vit, så skala den med en potatisskalare innan du kokar den. Den ska skalas utifrån och ner. De allra allra tunnaste behöver inte skalas, men är du sparrisnovis, så skala alla som går att skala, då det är så tråkigt om den trådar sig och förmodligen skulle förstöra den bästa måltid.

Njutbar måltid!

 

 

 

 

 

Laxbiffar

Det här är en favorit hemma hos mig och speciellt tillsammans med tomatraita som gifter sig fint med smaksättningen av laxbiffarna. Receptet på tomatraitan hittar du här på bloggen med.:)

Biffarna passar även utmärkt som burgare!:)

Ingredienser 4 – 6 portioner

700 gram laxfilé

1 deciliter hackad koriander

1-2 matskedar hackad chilli av medium karaktär

1 matsked mald koriander

1 solovitlök eller 4 stora vitlöksklyftor

1 ägg

2 matskedar hackad färsk ingefära

1 1/2 tesked salt

2 kryddmått finmald vitpeppar

4 – 6 matskedar potatismjöl eller vanligt vetemjöl

Citronsaft från 1/2 citron

3 matskedar smör och 3 matskedar rapsolja till stekning

Gör så här

Om det är skinn på laxen, så börja med att ta bort det

Hacka laxen i små små bitar, nästan så att det blir en färs, men den ska inte malas

Riv vitlöken på den fina sida av rivjärnet

Finhacka, chilli, ingefäranoch koriander

Blanda alla ingredienser väl, men mjölet går i sist,  lite i taget och fortsätt att blanda ordentligt

Laxsmeten ska vara ganska lös i konsistensen. Tänk köttbullssmet, men lite lösare.

Ta  klickar som du tycker är lagom till biffar och lägg ner i stekpannan tillsammans med upphettat smör och rapsolja

Stek på varje sida cirka 5 minuter

Smaklig spis!