Kategoriarkiv: Fisk

Tuna Sashimi Tartar

Ibland vaknar man och bara vet vad som måste göras och idag är en sådan dag och gillar du vad det står i rubriken så Stay Tuned 🙂

Jag tyckte själv att det blev superdupergott och testade det även med ett smakprov till några sushilovers i min närhet och de tyckte som jag verkade det som 🙂

Så här är en tonfisktartar med ett bottenkex med svarta sesamfrö, chiafrö,  äggvita och lite salt

Rå tonfisk förstås

En cremé på mascarpone och wasabi

Picklad purjolök

Friterad äggula

Låter det komplicerat, nop, lätt som en plätt, alla kan göra det här

Så här kommer receptet

Ingredienser

Picklad purjolök

1 deciliter vatten

1/2 deciliter ättika 12%

1/2 deciliter steviaströ (ICA)

15 centimeter av mittbiten av purjolöken

Gör så här

Koka upp vatten och ta bort från plattan

Häll sedan ner ättika och socker, blanda runt så sockret löser sig

Skölj och skiva purjolöken och lägg ner i spadet och låt dra i cirka 15 minuter, ta upp och lägg på hushållspapper

Kexen

1 äggvita

Lite drygt 1/2 deciliter chiafrö

Lite drygt 1/2 deciliter svarta sesamfrö

1 nypa salt

Små muffinsformar

Gör så här

Sätt ugnen på 150 grader

Vispa äggvitan till hårt skum

Häll ner alla frö och salt och blanda runt och låt svälla ett par minuter medan du lägger ut muffinsformarna på en plåt. Jag använder mig här av en pizzaplåt med små hål i, men går säkert lika bra med en vanlig plåt

Klicka ut ett par teskedar i varje form och platta sedan till med lite med baksidan av skeden

Grädda i cirka 15-20 minuter i mitten av ugnen

Tonfisken

200 gram tonfisk

Gör så här

Hacka den så den blir till en färs och forma den till små bollar i storlek som lite mindre köttbullar som du sedan plattar till lite grann

Wasabicremé

100 gram mascarpone

Wasabi efter tycke och smak

1 nypa salt

Gör så här

Blanda ihop ingredienserna, färdigt.:)

Äggulan

2 äggulor

Olja till fritering cirka 3 deciliter, då det är lite beroende på diametern på den kastrullen du väljer, men välj alltid en kastrull med hög kant och ha alltid ett lock till hands om det skulle bli allt för hett

Gör så här

Knäck äggulorna i en skål

Micra i 30 sekunder ungefär, de ska bli fasta men inte gummihårda, så ta ut och känn på dem efter 15 sekuunder, då det kan skilja på i effekt på microvågsugnar.:))

Skiva äggulan

Hetta upp olja på 75% av spisens kapacitet och lägg de skivade äggulorna i en frityrkorg (finns att köpa på de flesta hushållsartikelaffärer)

Fritera i 30-60 sekunder

Montera nu Tartaren i följande ordning

Kexet i botten

1 1/2-2 teskedar av wasabicremén, platta till

Lägg tonfisken ovanpå wasabicremén

Nu är det purjolökens tur, ta en nypa och lägg på tonfisken

En bit friterad äggula på toppen och eventuellt lite grovmald svartpeppar

Hoppas du får en njutbar måltid!:)

 

 

 

 

 

 

Misomarinerad SalmaLax

Jag är en råfiskälskare av stora mått och skulle kunna äta det alla dagar i veckan, nästan ivarjefall. :)))

Att misomarinera lax och Salmalax (som är helt fantastisk i sig själv) var en höjdares höjdare för mina smaklökar.

Till själva rätten så valde jag rostad svartkål som jag personligen tycker är godare än grönkål, brynt varmt smör, salladslök och en paprikacremé med wasabi. Dessa smaker harmoniserade perfekt ihop, tyckte jag

Ingredienser 2 portioner

300 gram Salmalax

3 deciliter vatten

1/2 deciliter ljus misopasta

200 gram repad svartkål

2 salladslöksstånd

30 gram brynt smör

1 hel rostad mild paprika, jag använde ICA:s konserverade i burk i mild vinäger. Det kan skilja på storlek och ibland kan de vara delade, men mängden ska vara som 1 normalstor paprika

Cirka 4 centimeterssträng av wasabi

Gör så här

Jag börjar med att säga att mison är den enda saltkällan i denna rätten, då jag tycker att smakerna blir mer samstämda så

Börja med att koka upp vatten tillsammans med miso rör runt tills mison löst upp sig och ställ sedan för att kallna

Lägg laxen tillsammans med den kalla misobuljongen i en plastpåse och massera runt laxen lite och lägg in i kylen och låt stå i kylen i cirka 2 timmar, med lite ompysslande efter halva tiden

Rosta svartkålen i en ugnsform på cirka 150 grader i cirka 15 minuter, men ha lite koll och rör runt med jämna mellanrum. All kål ska var frasig, då är den färdig

Mixa paprikan med wasabi med en stavmixer i en hög mixerskål

Skiva salladslöken tunt

När laxen är färdigmarinerad så lägg den på ett hushållspapper någon minut

Lägg kålen i botten på ett fat, laxen på, häll det brynta smöret på laxen, salladslök och sist paprikacremè

Smaklig spis!:)

 

 

 

SherryHintad Jansson

Jisses vad det kan vara gott med Janssons frestelse

Krämig med ordentlig ansjovissmak, lite pepprig och sherryhintad, det är precis så som jag gillar den

Här kommer ett recept på precis en sådan!:)))))

FullSizeRender(262)

Ingredienser 4  portioner som ensamrätt och 8 portioner för förrätt, julbord eller buffé

1 kilo potatis av mjölig sort

300 gram ansjovisfiléer + spad

3/4 – 1 deciliter halvtorr sherry

6 deciliter vispgrädde

2 deciliter fet mjölk

1 tesked grovmald vitpeppar

2 finhackade normalstora gula lökar

8-10 matskedar ströbröd

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader

Skala och strimla potatis

Finhacka löken

Lägg hälften av potatisen i en ugnsfast form och tänk på att all vätska ska få plast så snåla inte på storleken, lagom är bäst

Lägg den hackade löken ovan på och sedan all ansjovis + hälften vitpepparn

Lägg på resten av potatisen och resten av vitpepparn

Blanda mjölk, grädde och ansjovisspad och häll det över potatisen

Strö över ströbröd, det ska var ett ordentligt täcke

Grädda strax under medelläge i ugnen i cirka 90 minuter

När du ser att ytan blivit gyllene så lägg på lite aluminiumfolie för att ta bort det igen mot slutet av tillagningen, men ha koll så det inte blir bränt, men gärna bubblande krispigt.

Om du serverar som ensamrätt så servera gärna med ugnsrostat knäckebröd med smör och en härlig ost

Smaklig Spis!:)

 

 

Laxlåda med Smördegsbotten & BasilikaHolladaise

Mmmmmmums, vips, var tog maten vägen? Ja det undrade vi runt matbordet när den här serverades.:DDDDD

Ja som du förstår så blev det en smakhit och den vill jag dela med mig av.:))))

IMG_4109

Har funderat lite kring portionantalet och vi var 3 som delade något som jag hade tänkt skulle vara 4 portioner, men kanske tänkte jag lite snålt där……..så jag säger3- 4 portioner med en liten flaggning.:))))))

Här har jag gjort hollandaisen på egen hand och det är busenkelt med rätt tänk och jag använder mig inte av skålar och bytter ovanpå vattenbad, jag kör direkt i kastrullen och det har jag alltid gjort……….men känner du dig osäker även efter mina instruktioner, så köp färdig på burk och tillsätt lite cremé fraiche och basilika i den.:) (du behöver ungefär 2 stycken 200 grams burkar i så fall) Och har du gjort det tidigare med en annan teknik med gott resultat, så kör du på det.:))))

Ingredienser 3-4 portioner

Använd dig av en medelstor ugnsform cirka 25x15x5

300 gram färsk lax

4 portioner kokt parboiled ris

Cirka ett 1/2 smördegsark från rulle storlek som passar din form. Det ska gå upp lite på kanterna

1 tesked salt

4 äggulor

4 äggvitor

2 matskedar cremé fraiche

150 gram smör

1/2 deciliter rapsolja

2 matskedar färsk citronsaft

2 kryddmått finmald vitpeppar

1/2 kruka basilika

200 gram cocktailtomater

30 gram finriven parmesanost

Gör så här

Börja med att sätta ugnen på 200 grader

Koka riset enligt paketets anvisning för cirka 4 portioner

Klä ugnsformen med smördegen och låt gå i ugnen i cirka 10 minuter

Hacka laxen i små små bitar

Hollandaisesåsen

Lägg ner 4 äggulor i en kastrull och gärna en med lite rundade kanter, vispa dem lite fluffiga

Smält smör

Mät upp oljan

Pressa citronsaften

Hacka basilika

Måtta upp vitpeppar och salt (såsen ska vara åt det saltare hållet då den ska ingå i gratängenssmaker)

Vispa ner smöret lite pö om pö i kastrullen samtidigt som du har en platta på medelvärme sidan om

Placera nu kastrullen på plattan och fortsätt att vispa under tiden som du ringlar ner oljan

Ta bort kastrullen från plattan, men fortsätt att vispa

Salta och peppra, vispa

Citrona, vispa

Se till så den inte skär sig (separerar), då får du försöka rädda den med lite lite iskallt vatten eller en isbit som du vispar ner

Cremé fraicha, vispa

Såsen ska från början vara ganska tjock, men blir lite tunnare när du har haft i cremé fraiche, det ska vara så.:)

Tillsätt nu den hackade basilikan

Blanda lax, ris, 75% av såsen och sist har du ner äggvitorna och rör om ordentligt

Häll allt på smördegen i ugnsformen, häll på det sista av såsen och toppa med skivade cocktailtomater och parmesan

Låt gå i ugnen i cirka 13 minuter på 200 grader

Servera med en härlig sallad

Smaklig Spis!:)

 

 

 

 

 

 

PankoSill med Hjortron

Sill är något jag mestadels äter i inlagd form och kan tycka att det är riktigt gott dessutom, men i övrigt så brukar jag inte äta det så ofta, faktiskt väldigt sällan. Men igår kom maken hem med några nyuppdragna sådana, så vad skulle jag göra med dem, för att jag skulle tycka att det var gott och slippa det där med benen.

Well, gnuggade smaklökarna en del och kom fram till denna här varianten och panko kan ju aldrig bli fel, är ju lite som mamma sa när man var liten, ät knäckebröd till, så känner du inte benen. Men finns ju vägar att gå för att slippa uppleva de flesta av benen ändå

Att mjuka upp benen i sill/strömming med mjölksyreprodukter är en vedertagen metod och även med ättika, så jag körde båda, för säkerhets skull.:))))))

Inget nytt under solen egentligen med stekt sill och hjortron och sill är också beprövat, men kanske inte på detta viset

Det blev faktiskt gott och inga bensensationer, så prova gärna du med!:))))))

Ingredienser 4 portioner

500 gram skinnfri sillfilé

3 matskedar hjortronsylt + valfri mängd till att toppa med

2 1/2 tesked salt

1 deciliter cremé fraiche

2 deciliter gräddfil

2 matskedar ättika 12%

3 kryddmått mald cayennepeppar

1 påse panko 200 gram

100 gram smör

100 gram hackad röd paprika

3 avocado

1/2 påse Olw 3 x lökdip

4 skivor grovt toastbröd

Gör så här

Mixa, cremé fraiche, gräddfil, salt, ättika, cayenne och hjortronsylt med en stavmixer tills hjortronen har blivit söder delade

Lägg i sillfléerna och låt dem ligga i marinaden i cirka 6 timmar

När den har fått gosat färdigt i marinaden så ta upp sillfiléerna och låt dem rinna av lite på en tallrik innan du doppar runt dem i panko

Stek på ganska hög värme i mycket smör tills de blivit gyllene och krispiga

Servera på ett grovt rostebröd med avokadoröra , lite hjortronsylt och hackad röd paprika

Här är den enklaste varianten på avokadoröra som jag nog gjort, men den passade väldigt bra i smak till det andra

Blanda 3 välmosade avokado med 1/2 påse Olw dipmix 3xlök (det är ok med enkla färdiga smaksättare, i min värld ivarjefall)

Rosta bröden så de bli krispiga

Bre avokadoröran i botten, fisken, paprika och toppa med hjortronsylt

Färdigt!

Smaklig Måltid!:)

Lax med Lax

Fisk är inga konstigheter finns det en bok som heter och håller med dem som skrivit boken till fullo.:) Det är så gott och är oftast väldigt lättlagat dessutom. En fisksort som är väldigt vanlig och tacksam att tillaga och bjuda på, då de flesta uppskattar den är lax och i detta receptet så använder jag den i två former, färsk och kallrökt.

FullSizeRender(144)

Ingredienser 4 portioner

4 laxfiléer a 125-150 gram

150 gram kallrökt lax

200 gram naturell färskost av Philadelphia typ

20 centimeter av mittbiten på en purjolök eller salladslök

2 kryddmått finmald vitpeppar

1 tesked salt

Gör så här

Finhacka den kallrökta laxen

Skölj och finskiva purjo eller salladslöken

Blanda lax med färskosten, vitpeppar och purjo/salladslöken

Salta den färska laxen och lägg den i en ugnsfast form och lägg laxblandningen som ett täcke ovanpå filéerna

Tillaga i ugnen på 200 grader i cirka 10 minuter

Servera med det du tycker är gott till lax, exempelvis kokt potatis, ris eller som på bilden med ett ärt & avokadomos. Mixa gröna ärtor med avokado, salt och lite färskpressad citron.:)

Heta Kräft & AvokadoStrutar

Taco Cones är små nachostrutar kan man säga, så genialt och så lätta att äta och kan ju fyllas med vad man vill!:) Här har jag gått lös på kräftskivetema i smakerna, men passar ju även vid andra tillfällen.

Ingredienser för 12 strutar/6 personer som förrätt eller smårätt

3 avokado

Cirka 250 gram kräftstjärtar, jag använde sådana som legat i lake och då fick de droppa av ordentligt i en sil och sedan på hushållspapper, då vi inte vill att röran ska bli för blöt

4 teskedar färskpressad citronsaft

Cirka 50-60 gram hackad dill

1-2 matskedar hackad röd chili

200 gram västerbottenost

12 st TacoCones

Gör så här

Gröp ur avokadoköttet och mixa eller mosa det fint

Riv osten

Grovhacka kräftstjärtarna efter att du eventuellt vätskat av dem

Blanda ihop alla ingredienser i en skål, men spara lite ost till toppning

Fyll strutarna med röran och toppa med ost

Lägg dem i en ugnsform och gratinera i ugnen på cirka 200 grader i cirka 8 minuter eller tills osten har smält och lite är gyllene

Njut!

Panko & Rostad lök panerad GösFilé

Det här är en riktig goding och så enkelt att laga

Panko är ett asiatiskt ströbröd med mycket crunch i sig. Lite större bitar än det ströbrödet vi är vana vid och stekes med fördel i olja, tycker jag.

Det finns att köpa i de flesta lite större livsmedelsbutiker

Här är en variant som jag tycker passar till vit fisk och speciellt gös eller hälleflundra, men fungerar säkert bra med både torsk och spätta med.:))

Som jag skrev ovan så är panko lite större och faktiskt i denna paneringen så vill jag ha bitarna lite mindre, så jag kramar dem till smulor och likaså gör jag det samma med den rostade löken

Ingredienser 4 portioner

600 gram gösfilé eller som sagt annan vit fisk

Cirka 100 gram panko

20 gram rostad lök

2 ägg

2 -3 nypor salt

2 kryddmått finmald vitpeppar

Olja till stekning

25 gram rostade pinjenötter

Gör så här

Kramkrossa pankon och den rostade löken (risken är om du kör dem i maskin att de blir alldeles för finfördelade) och blanda dem väl med varandra och vitpeppar

Knäck äggen i en skål och tillsätt saltet och vispa det till fluffigt

Vänd filéerna i äggsmeten och låt dem ligga några sekunder per sida för att hinna suga åt sig lite av äggsmeten

Lägg fisken sedan i pankoblandningen och klappa in det hela på båda fisksidorna så det bli jämt fördelat

Hetta upp rikligt med neutral olja, exempelvis vanlig rapsolja

Stek fisken i cirka 2 minuter per sida, lite beroende på hur tjock den är, är den tunn så kanske 1 1/2 minut och tjockare cirka 2 1/2 minut.:)

Rosta pinjenötterna i micron i cirka 2-3 minuter med lite omrörning 1 gång per minut, så de inte bränns

Det här passar att serveras till, ris, grönsaker, sallad, potatismos, i wraps, mm mm och aioli.

Smaklig Måltid!

 

 

 

Torskfilé med Senapssås med Oliv & RostadMandelTapenade

En god kombination till torsk är senapssås och oliv/mandeltapenade.

Stora smaker som är enkla att tillaga

Vi börjar med senapssåsen som i grunden är en bechamelsås

FullSizeRender(134)

Senapssås 4 -6 portioner

50 gram smör

4 strukna matskedar vetemjöl

4 deciliter fullfet mjölk

1 deciliter vispgrädde

2 nypor socker

1/2 -1 tesked salt

1-2 teskedar grovmald vitpeppar beroende på hur mycket du gillar peppar. OBS! Det kan inte bytas ut mot finmald vitpeppar i den mängden, utan då endast med något kryddmått

2 matskedar grov/söt senap (Slotts)

1 matsked neutral senap (Slotts original)

1 tesked fransk senap

Gör så här

Smält smör och blanda ner mjölet och låt puttra ihop till nötighet på 75% av spisens kapacitet, den ska bli härligt gyllene och dofta fantastiskt, då sänker man spisen till 50% av kapaciteten eller lite lägre och nu tillsätter du all senap och låter den steka med 1 minut innan du häller i mjölk och grädde pö om pö och vispar. Ingen brådska, bättre att det får ta sin tid för den att koka upp, än att den blir bränd………

Tillsätt salt, socker och vitpeppar, vispa och låt småkoka ett par minuter.

Ingredienser Oliv & Rostad mandeltapenade

Cirka 150 gram gröna oliver med pimento

100 gram krossad sötmandel (finns att köpa färdigkrossad)

4 matskedar kallpressad rapsolja

Gör så här

Rosta den krossade mandeln i micron i cirka 4 minuter, med omrörning efter varje minut, då det har en tendens att bli mer rostat (bränt) i mitten eller så rostar du den på medelugnsvärme tills du ser att den är gyllende

Mixa oliverna med en stavmixer

Blanda ihop de mixade oliverna, rostad mandel och oljan.

Torsken

Ingredienser

600 gram torskfilé

3 deciliter vatten

3 mjölk

2 teskedar salt

Häll hälften vatten och hälften mjölk i en stekpanna eller kastrull så det täcker filéerna, salta med några nypor per fiskfilé

Koka upp mjölkvattnet och lägg i torskfiléerna, stäng av plattan och låt torsken tillagas i cirka 2 1/2 – 3 minuter och ta sedan upp den med en hålslev.

Servera anrättningen med kokt potatis och persiljeströssel

Smaklig Måltid!:)

Snabba Sillar

Sill sill sill oj vad vi svenskar äter sill!:)) En del av oss gör sillinläggningen från skratch och vissa av oss köper färdiga lösningar och vissa är som jag, gör både och, ibland lägger jag in sillen från vanlig inläggningssill och ibland från 5 minuterssill och så gör jag även nya smaker på den ”färdigsmaksatta” färdigköpta. Och här kommer en variant på 5 minuters och en på tillfixad ”färdigsmaksatt”.

Den första är gjord på en brantevikssill som jag har låtit gosa i brynt smör, rosépeppar, majonäs och rökt olivolja och det låter kanske som ovanliga smaker, men så gott det blev, så prova gärna.:)))

Den andra är en lyxig löjromssill med 5 minuters sill, cremé fraiche och rödlök, så enkelt att göra och som smakar supergott

Ingredienser Rosépepparsill

300 gram färdigköpt brantevikssill hela fileér, då de brukar vara bättre än de färdigskurna i smak och konsistens

60 – 70  gram smör

4 matskedar majonäs och gärna Hellmans eller egenslungad

1matsked hel rosépeppar

3 matskedar rökt olivolja

FullSizeRender(261)

Gör så här

Bryn smöret tillsammans med rosépepparn och låt det bubbla på medelvärme några minuter, utan att låta smöret bli bränt, bara brynt

Låt det svalna till rumstemperatur

Sila av sillen så du får bort så mycket vätska som möjligt, men spara på löken som ligger i sillinläggningen, då även den ska vara med

Strimla sillen på längden eller skiva den i 3-4 cm bitar

Blanda i majonäsen i det avsvalande smöret

Tillsätt sillen och silllöken och blanda

Låt den stå i kylen i någon timme så smakerna får sätta sig

Löjromssill

Cirka 400 gram avrunnen 5 minuterssill

2 deciliter fin cremé fraiche ( jag använder här ICA selection)

80 gram löjrom eller sikrom

1 medelstor röd lök

Gör så här

Sila av sillen och lägg den sedan en stund på hushållspapper

Finhacka rödlöken

Blanda cremé fraiche, rödlök och löjrom

Blanda nu ner även sillen

Låt stå så i kylen några timmar

Smaklig spis!